- Zo’n 40 procent van de horeca-ondernemers sluit de deuren dit jaar met de feestdagen.
- Vooral de vrees voor verlies of wegblijvende klanten speelt een belangrijke rol bij deze keuze.
- Toch vinden de horecaondernemers het ook fijn hun personeel tijdens de feestdagen vrij te kunnen geven.
- Lees ook: Restaurants en cafés verhogen prijzen gemiddeld 4% dit jaar, niet genoeg om hogere kosten volledig door te berekenen
Horeca-ondernemers pakken het in toenemende mate anders aan deze kerst. Uit een peiling van Horeca Nederland blijkt dat dit jaar bijna 40 procent van de restaurants de deuren tijdens de feestdagen gesloten houdt. Volgens de branche-organisatie kan het kostentechnisch niet meer uit, schrijft de Telegraaf.
Ondernemers zijn bang om teveel te moeten rekenen voor een kerstmenu, waardoor klanten weg zullen blijven, of om verlies te moeten nemen op de dagen. Hoewel het goed lijkt te gaan in de horeca, is de tak nog steeds herstellende van de coronapandemie. Daarbij hebben ze te maken met de stijgende prijzen, niet alleen voor de inkoop van voedingsmiddelen, maar ook voor energie en het horecapersoneel dat hogere lonen eist en lastig te vinden is.
Al deze kosten worden door heel veel bedrijven nog niet volledig doorberekend, uit vrees dat de prijzen daardoor zo hoog worden dat klanten wegblijven.
Tijdens de kerstdagen wordt dat probleem alleen maar erger, zeggen enkele ondernemers tegenover de krant. Op die dagen krijgt het personeel een toeslag van 50 procent en liggen de kosten voor de inkoop ook nog eens veel hoger. Het was altijd al lastig om winst te maken tijdens de feestdagen, maar dit jaar is dat volgens de horecaondernemers vrijwel onmogelijk.
Hoewel het voor veel mensen heel lastig wordt om nog een tafeltje in een restaurant te boeken, zien de ondernemers de extra vrije dagen ook als iets goeds. Als belangrijkste reden voor het sluiten tijdens de kerstdagen geven ze namelijk aan dat ze het fijn vinden om hun personeel ook eindelijk eens de feestdagen met vrienden en familie door te kunnen laten brengen.